ZDROWY KRĘGOSŁUP – ETAP 1

Zdrowy kręgosłup - jak pokonać ból?

Cześć cały wpis składa się z 3 zależnych etapów które musimy razem przejść bu pomóc Tobie w pokonaniu bólu kręgosłupa. Postaram się by ten krótki wpis nie był nudny. No wiesz z serii „przyczyna skutek…. zrób coś… nie rób tego….” Poniżej zobaczysz kilka wskazówek które pomogą Tobie w łatwy sposób zrozumieć na czym obecnie stoimy. Czy sytuacja jest mega poważna typu „bagno” czy raczej jest to „spacer pod górkę z pięknym widokiem”. Pamiętaj, że zasługujesz na zdrowy kręgosłup.

Zmian bólowych doświadczy 80% społeczeństwa. To nie tak, że jesteś sam w tej sytuacji. Wiele osób w ciągu życia staje przed podobnym problemem.

Co robić żeby mieć zdrowy kręgosłup?

Najważniejsze co musisz zrobić to odpowiedzieć sobie na kilka bardzo ważnych pytań, które zadbają o to byś miał zdrowy kręgosłup. Postaraj się obserwować ból i dyskomfort w którym się obecnie znalazłeś. Im więcej rzeczy zauważysz, tym łatwiejsza jest późniejsza diagnostyka problemu.

Co możesz czuć w „ostrym epizodzie bólowym”?

  • Zwiększoną “sztywność” w kręgosłupie (zazwyczaj z rana) – to sprawka podstępnego obrzęku w okolicy uszkodzonego krążka międzykręgowego. Ale nie martw się jest sprytne rozwiązanie tego problemu. Zostawiam Tobie odrazu odpowiedź – przed wstaniem z łóżka musisz przez 3 minuty przyciągać kolana do klatki piersiowej.
  • Ból w rejonie odcinka lędźwiowego z promieniowaniem do nogi, pośladka (lub bez promieniowania). Nie martw się dużym bólem, nie łączy się tego z wielkością uszkodzenia. Zasada „im większy ból tym gorzej” w tym przypadku nie ma zastosowania.
  • Zmiany czucia w rejonach objętych stanem zapalnym. W początkowych stanach zniszczenia będzie to rejon ledzwiowy, ale później zacznie się robić poważniej i możesz czuć zmiany w pośladku, udzie, łydce a nawet w stopie!
  • Uczucie pieczenia w rejonie zmiany w kręgosłupie (niektórzy określają też to jako kłucie) będzie to powodowało ograniczenie ruchowe które wpłyną na Twoje przemieszczanie się – będzie to niezła próba wytrzymałości 😱

Co mówi medycyna o tym stanie ?

Literatura opisująca ten problem wskazywała, że powodem objawów jest ucisk na korzeń nerwowy. Nowe badania ukazują jednak że sam ucisk nie jest głównym problemem. Kluczowym procesem powstającym w tym stanie jest uwolnienie mediatorów stanu zapalnego, które drażnią tkankę nerwową.

O czym to świadczy?

Sam korzeń nerwowy, nie zmieniony strukturalnie, zaczyna wykazywać cechy stanu zapalnego (nie zniszczona tkanka zaczyna alarmować).

Jak zazwyczaj do niego dochodzi?

Zazwyczaj jest to „niekontrolowany” ruch, nagły skręt tułowia, pociągnięcie, poślizgnięcie lub podskok. Musisz jednak wiedzieć, że to nie ten ruch powoduję nadejście ostrego epizodu bólowego tylko słaba wytrzymałość tkanki w krążku międzykręgowym. Co to znaczy? Nic innego jak tylko to że zaniedbałeś rodzaj aktywności, który powoduje wzmacnianie wytrzymałości w tym rejonie i Twoja tkanka ma teraz “wakacje” oraz to, że nie jest przygotowana na większe obciążenia (nagły skręt tułowia, poślizgnięcie, szarpnięcie). W takim stanie nie ma szans żebyś miał zdrowy kręgosłup!

Kiedy można się spodziewać ustąpienia objawów?

Czas reakcji organizmu zależy od wielu czynników: możliwości regeneracji tkanki, stanu wyniszczeń struktury, aktywności ruchowej człowieka oraz poprawnej cyrkulacji krwi, ale standardowo mówi się o 2-3 miesiącach. Technicznie cały proces od momentu odbudowy do wzmocnienia trwa około 1 roku.